تحقيقات بازار

دكتر كمال رضايي مشاور تجارت و سرمايه گذاري

تحقيقات بازار

۶۴ بازديد

.....................................................................................................................................................

دكتر كمال رضايي

 

تحقيقات بازار يكي از مهمترين و اصولي ترين موارد براي راه اندازي كسب و كار است تا ميزان تقاضا براي محصولات و خدماتي كه عرضه مي كنيد را مورد ارزيابي قرار دهد. اين مقاله يكي از مجموعه مقالات ما در حوزه راه اندازي كسب و كار است. تحقيقات بازار مناسب ترين كار براي شناخت مناسب از مشتريان پاسخ به سوالات زير است :
• مشتريان من در كجا هستند؟
• ميزان و تعداد مشتريان ما چقدر است؟
• چه نيازي به محصول و يا خدمات شما دارند؟ چرا بايد آن را بخرند؟
• چگونه مشتريان از وجود محصولات و خدمات اطلاع پيدا كنند ؟
با پاسخ دهي به اين پرسش‌ها مي‌توانيد شناخت خود از مشتريان و بازارتان را افزايش دهيد.


• مشتريان شما كجا هستند

اگر شما در حال برنامه‌ريزي براي باز كردن يك كافه در منطقه خاص هستيد، بايد بدانيد كه بازار اوليه شما تا حد زيادي تابع ميزان رفت و آمد و شلوغي در آن منطقه خواهد بود. با توجه به رقابت شديدي كه بين كافه ها وجود دارد و از آنجايي كه مردم تمايلي به سفرهاي دور ندارند، بنابراين بازار شما تا حد زيادي يك بازار محلي خواهد بود. به همين دليل، در اين مثال مكان فيزيكي و جغرافيايي نقش مهم و تعيين كننده اي در موفقيت دارد. در ضمن بايد توجه داشته باشيد در مناطقي كه ميزان رفت و آمد در آنان زياد است، نرخ اجاره نيز بالا خواهد بود. بنابراين اين عامل را نيز بايد در برنامه ريزي هاي خود در نظر بگيريد. در نهايت، شما بايد از رقبا نيز شناخت كافي داشته باشيد، زيرا احتمال دارد كه كافه هاي ديگري نيز در آن منطقه و اطراف آن وجود داشته باشد. اين موضوع، الزاما يك چيز بد نيست. زيرا نشان مي دهد كه تردد در آن منطقه زياد است. اما منطقه اي كه در آن هيچ كافي شاپي وجود ندارد بدين معناست كه در آنجا تردد چنداني صورت نمي گيرد و قبل از انتخاب آن محل ها بايد به دقت ارزيابي كنيم كه دليل نبودن كافه در آن محل چيست؟ يا آيا كافه اي در آن محل بوده و تعطيل كرده است يا نه؟

 
• اندازه بازارتان را برآورد كنيد

هنگامي كه اندازه واقعي بازارتان را برآورد مي كنيد، مي توانيد مطمئن باشيد كه مكان مناسبي را براي فعاليت انتخاب كرده ايد. همچنين اگر به دنبال سرمايه گذار خارجي هستيد اندازه بازار مي تواند به تصميم گيري سرمايه گذاران درباره ميزان سرمايه گذاري كمك كند. مثلا براي يك كافه، اندازه بازار، تركيبي از مردم ساكن در آن منطقه، افراد ساكن در شعاع يك كيلومتري از آن و افرادي كه از آن جا عبور مي كنند، است براي شغل هاي مختلف اين شعاع تغيير مي كند يك راه آسان براي برآورد حجم بازار، انجام تحقيقات بازار اوليه است. به عنوان مثال، شما مي توانيد به يك كافه برويد، يك قهوه سفارش دهيد و تعداد مشتريان كه در طي يك ساعت به آنجا مراجعه مي كنند را محاسبه كنيد. شما مي توانيد اين كار را در بازه هاي زماني مختلف و براي كسب و كارهاي مختلف انجام دهيد. پس از كسب اين داده ها، مي توانيد طيف تقاضاي مشتريان در يك خيابان به خصوص را ارزيابي كنيد. هر چقدر مشتريانتان را بيشتر و بهتر بشناسيد، بهتر مي توانيد نيازها و خواسته هاي آنان را درك كنيد و پيام تبليغاتي خودتان را متناسب با آنان تهيه كنيد. در نهايت، به شما كمك خواهد كرد كه يك چشم انداز گسترده تر داشته باشيد.

 
• نيازها و خواسته هاي مشتريانتان را بشناسيد

شناختن نيازهاي متفاوتِ گروه هاي مختلف مشتريان بسيار حائز اهميت است. مشتريان يك كافي شاپ در يك ايستگاه قطار شلوغ، نياز به ارائه خدمات سريع دارند. آنها مي خواهند سريعا يك محصولي دريافت كنند و بروند. بنابراين يك كيوسك ساده مي تواند براي اين كار، مناسب باشد. اما مشتريان در يك كافي شاپ در داخل شهر، نياز به جايي دارند كه بتوانند در آن بنشينند و زمان زيادي صرف كنند. حتي برخي از آنان نياز به واي فاي دارند. محصول اصلي در هر دو محل ذكر شده (ايستگاه قطار و داخل شهر) يكسان و مشابه است، اما نحوه ارائه خدمات، تا حد زيادي متفاوت است. داشتن شناخت كافي از نيازهاي گروه هاي مختلف مشتريان در نهايت موجب سودآوري مي شود.

  

• يك طرح بازاريابي تهيه كنيد

مكان، مهم ترين چيز در راه اندازي كافي شاپ و يك عنصر كليدي از طرح كسب و كار است. با تهيه نام تجاري و آرم و نشان، بهتر مي توانيد محصولات و خدماتتان را به بازار عرضه كنيد. مثلا در يك كسب و كار محلي، توزيع آگهي و چاپ آگهي در روزنامه محلي، مي تواند نام تجاري شما را به مردم معرفي كند و بشناساند. رسانه هاي اجتماعي و تلفن هاي هوشمند نيز به طور فزاينده نقش مهمي مي توانند در معرفي محصول شما به مردم داشته باشند.

 

 • نتيجه گيري

از همان روز اول سعي كنيد كه مشتريانتان را بشناسيد و بازارتان را به طور دقيق تعريف كنيد. بعد از آن شما مي توانيد محصولتان را مطابق خواسته مشتريان به بازار عرضه كنيد. اين كار به شما اطمينان مي دهد كه با توجه به سطح تقاضايي كه وجود دارد، هزينه هاي شما نيز تامين خواهد شد. هر چقدر مشتريانتان را بيشتر بشناسيد، بهتر مي توانيد نيازها و خواسته هاي آنان را درك كنيد و پيام تبليغاتي خودتان را متناسب با آنان تهيه كنيد. در نهايت، به شما كمك خواهد كرد كه يك چشم انداز گسترده تر داشته باشيد به عنوان مثال يك محصول جديد و يا خدمات رقابتي ارائه دهيد. در مجموع با تئجه به نياز مشتريان و خدمات شما در تشخيص و رفع نياز مشتريان شما مي توانيد به مزيت رقابتي كه شما را در كار خود برند مي كند پي ببريد و به بيان ساده تر شما در تجارت خود بايد ويژگي خلق كنيد كه مشتري شما را به ديگران ترجيح دهد و از محصول و خدمات شما به جاي رقباي شما استفاده كند.

....................................................................................................................................................

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.