انواع مشتري

دكتر كمال رضايي مشاور تجارت و سرمايه گذاري

انواع مشتري

۷۳ بازديد

......................................................................................................................................................

دكتر كمال رضايي


انواع مختلف مشتري چيست؟

مشتريان نقش مهمي در هر مشاغل ايفا مي كنند. براي درك رفتار مشتري و تخصيص بهتر منابع به مشتريان مختلف براي توليد بالاترين سود ، لازم است كه بتوانيم انواع مختلف مشتري را شناسايي و تقسيم كنيد. با درك بهتر انواع مختلف مشتري ، مشاغل مي توانند براي توسعه استراتژي هاي موفق مجهز شوند.

 

پنج نوع اصلي مشتري

• مشتريان وفادار : مشترياني كه اقليت مشتري را تشكيل مي دهند اما بخش بزرگي از فروش را توليد مي كنند. مشتريان وفادار مهمترين بخش براي خوشگذراني است و بايد براي هر شركتي مورد توجه واقع شود. اين نوع مشتري ها معمولاً بيش از 20% از مشترياني شركت را تشكيل نمي دهند اما بيشتر درآمد فروش را به خود اختصاص مي دهند. همانطور كه از نام آن برمي آيد ، مشتريان وفادار،وفادار بوده و محصولي را به شدت ارج مي نهند. علاوه بر اين ، مشتريان وفادار احتمالاً محصولات اين شركت را به افراد ديگر توصيه مي كنند. بنابراين ، مهم است كه از ورودي و انتقادات و پيشنهادات آنها بخواهيد و آنها را در فرآيند تصميم گيري يك شركت درگير كنيد. اگر شركتي بخواهد رشد كند ، بايد روي مشتريان وفادار تأكيد شود.


• مشتريان خاص : مشترياني كه مرتبا مراجعه ميكنند اما تصميم خريد را در درجه اول بر اساس علائم تجاري انجام مي دهند

• مشتريان مبتني بر نياز : مشترياني كه قصد خريد كالاي خاصي را دارند.

• مشتريان سرگردان : مشترياني كه از آنچه مي خواهند خريداري كنند اطمينان ندارند بستگي به مهارت شما دارد كه چگونه احساس نياز كالاهاي مختلف را در آنها ايجاد كنيد. مشتريان سرگردان در حالي كه كمترين درصد از درآمد فروش را تشكيل مي دهند بيشترين ميزان ترافيك را به شركت جلب مي كنند. آنها هيچ نياز و تمايل خاصي در ذهن ندارند و بيش از هر چيز به موقعيت مكاني شغلي جذب مي شوند. اين مشتريان از تعامل اجتماعي تجربه خريد لذت مي برند. بنابراين ، صرف وقت زياد براي جذاب كردن اين بخش مي تواند بخش هاي سودآورتري را از خود دور كند. اگرچه اين بخش كمترين ميزان درآمد فروش را ايجاد مي كند ، اما ارائه اطلاعات روشنگري در مورد محصولات به اين مشتريان مي تواند علاقه را تحريك كند و در نهايت منجر به خريد شود.

 

رضايت مشتري چيست؟

رضايت مشتري ميزان تحقق محصولات يا خدمات ارائه شده توسط يك شركت از انتظار مشتري است. به عبارت ديگر ، رضايت مشتري اين است كه مشتري پس از انجام كار با يك شركت چقدر رضايت دارد. رضايت مشتري نه تنها ميزان رضايت مشتري از معاملات خود با تجارت است بلكه همچنين تجربه كلي آنها با شركت را اندازه گيري مي كند.

 

درك انواع مشتري و حفظ مشتري

بسياري از مشاغل زمان زيادي را براي جذب مشتري جديد اختصاص مي دهند. با اين حال ، روند جذب مشتري جديد فقط بايد ۲۰٪ از انرژي و زمان شما را بگيرد. عادت در تلاش براي جذب مشتريان جديد با معاملات خاص يا تبليغات آسان است. مسلماً جذب مشتري جديد مهم است ، اما همه چيز نيست. واقعيت اين است كه اگر بيشتر از آنچه بايد براي مشتريان جديد متمركز شويد ، وقت خود را صرف مي كنيد ، ممكن است خود را در برخي از مشتريان قديمي خود گم كنيد.

 

 نحوه نزديك كردن مشتري ها

هيچ راه صحيحي براي نزديك شدن به مشتري وجود ندارد. انواع مشتريان از وب سايت شما بازديد مي كنند. هر كدام از آنها منحصر به فرد هستند وبا يكديگر متفاوت هستند نياز به يك رويكرد متفاوت دارند. مي توانيد بگوييد كه يك تيم پشتيباني با بررسي نحوه نزديك شدن مشتريان مختلف ، استراتژي خود را براي پيروزي و جلب اعتماد آنها پيدا ميكند. اگر آنها بدون توجه به اينكه طرف مقابل آنها چه ويژگي هايي دارد براي آنها كاركنند واز يك فيلم نامه پيروي كنند،خوب ، آنها بايد كارهاي خانه را انجام دهند! تيمي كه رويكردهاي خود را براي موارد مختلف تغيير مي دهد تيمي است كه نتايج خدمات مشتري خوبي كسب مي كند. آنها قادر به اداره همه شرايط هستند ، مهم نيست كه خوشايند باشند يا خير.

 ......................................................................................................................................................

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.