.......................................................................................................................................................
استراتژي بازاريابي يك بيانيه جهت دار گسترده است كه چگونگي حصول اهداف بازاريابي را نشان مي دهد. در برنامهي بازاريابي ، استراتژي بازاريابي نشان دهنده يك نگاه كلي اوليه به عناصر بازاريابي گوناگون و چگونگي كاربرد آنها براي حصول اهداف بازاريابي ميباشد. استراتژي بازايابي، شيوهي عملي كردن اهداف را فراهم مي آورد در حالي كه اهداف بازاريابي مشخص و قابل اندازهگيري و سنجش هستند، استراتژي هاي بازاريابي توصيفياند. در برنامهي شما استراتژي بازاريابي نشان دهندهي يك نگاه كلي اوليه به عناصر بازاريابي گوناگون و چگونگي كاربرد آنها براي حصول اهداف بازاريابي ميباشد. رايجترين موضوعهاي استراتژي به شرح زير هستند، اگرچه بايد آنچه را براي وضعيت خاص خودتان مناسب ترين است در نظر بگيريد :
۱- ايجاد بازار در مقابل ربودن سهم بازار
۲- بازارهاي ملي،منطقهاي،محلي
۳- فصلي بودن
۴- بودجه
۵- رقابت
۶- بازار هدف
۷- محصول
۸- نام گذاري
۹- بسته بندي
۱۰- توزيع،نفوذ،پوشش
۱۱- قيمت گذاري
۱۲- فروش حضوري،خدمات،عمليات
۱۳- ترويج،رويدادها
۱۴- پيام تبليغاتي
۱۵- رسانه هاي تبليغاتي
۱۶- رسانه هاي اينترنت
۱۷- بازار پردازي
۱۸- روابط عمومي
۱۹- تحقيقات و آزمون بازاريابي
در برخي موردها، بخش استراتژيهاي بازاريابي برنامه شما ممكن است تنها محلي باشد كه پيرامون برخي از اين موضوعها نظير ايجاد يك بازار يا مخارج در آن جا به طور مستقيم بحث ميشود. در چنين موردهايي، استراتژي هايي كه در اين جا تدوين مي نماييد، رهنمونهايي براي بسياري از تصميمهاي تاكتيكي در ادامهي برنامهي شما فراهم مي آورد. براي مثال ممكن است يك استراتژي ايجاد بازار با معرفي يك محصول جديد ايجاد نماييد. چنين استراتژي همزمان با نياز شما براي ايجاد سطح بالايي از آگاهي و ايجاد خريد آزمون از طريق سطح بالايي از فعاليت براي محصول جديدتان، زمينه را براي برنامههاي تبليغاتي و ترويجي در ميان ساير برنامهها فراهم مي آورد. خواهيد ديد كه بسياري از عناصر بازاريابي مطرح شده در استراتژيهاي بازاريابي، در ادامهي برنامه از يك منظر تاكتيكي خاص بازبيني ميشوند، به عنوان مرجعي براي ابزارهاي تاكتيكي كه در ادامه مي آيند. كاربرد دارند. اين استراتژيها جهت گيري استراتژيك كلي براي عملي نمودن اهداف بازاريابي را فراهم مي آورند. اما براي مثال، جزئياتي نظير “استفاده از تلويزيون” را كه به بخش رسانههاي تاكتيكي برنامهي بازاريابي متعلق مي باشد در برنمي گيرند.
آنچه در ادامه مي آيد. يك بررسي از رويكردهاي استراتژي جايگزين براي تدوين استراتژيهاي بازاريابي و نيز نمونه هايي از استراتژي بازاريابي را براي شروع فراهم مي آورد. بايد همهي استراتژي هاي جايگزين را در نظر بگيريد و سپس به تدوين استراتژي هاي بازاريابي بپردازيد كه اهداف بازاريابي برنامهي شما را برآورد مي سازند.
ايجاد بازار يا ربودن سهم بازار؟
يكي از تصميمهاي استراتژيك مهم كه همه بازاريابان هنگام نگارش يك برنامه با آن روبهرو هستند، اين است كه براي دست يابي به اهداف فروش يك بازار ايجاد نمايند يا سهم بازار رقبا را بربايند. اطلاعات مربوط به آگاهي از محصول و ويژگيها محصول در بررسي كسب و كار شما، و نيز چرخه عمر محصول به صورت خاص، در ارائهي پاسخ به اين پرسش بنيادي بسيار كمك ميكنند.
وضعيتي كه در آن محصول به نسبت جديدي داريم پايگاه كنوني مشتريان كوچك است،پ ايگاه بالقوه مشتريان به نسبت بزرگ است و رقابت كمي وجود دارد و اغلب به استراتژي “ايجاد بازار” نيازمند است. در اغلب مواقع شركتي كه يك بازار ايجاد مي نمايد تا مدتها بزرگترين سهم بازار را براي خود حفظ ميكند. براي مثال ميلر لايت كه ماءالشعير كم كالري را ايجاد نمود.
......................................................................................................................................................