تبليغات

دكتر كمال رضايي مشاور تجارت و سرمايه گذاري

تبليغات

۷۴ بازديد

.....................................................................................................................................................

دكتر كمال رضايي

تبليغات يعني ابلاغ يك پيام از طريق يك رسانه به گروهي معين با صرف يك هزينه و در يك رابطه غير شخصي

ابلاغ يك پيام: ممكن است تجاري،سياسي، فرهنگي و يا غيره باشد.
از طريق يك رسانه: مانند تلويزيون، اينستاگرام، تلگرام، وب سايت، جشن ها و نمايشگاه ها
به گروهي معين: چه سنتي، چه جنسيتي، چه سطح درآمدي، در كدام شهر يا كشور
با صرف هزينه: غالبا هزينه زيادي دارد
رابطه غيرشخصي: تبليغات به صورت تلفني يا چشم در چشم را نميتوان غيرشخصي دانست.

 

 الگوي تبليغات شامل مراحل زير است:
• فرستنده
• پيام
• رسانه
• گيرنده
• دريافت
• درك
• پاسخ

 

انواع تبليغات

تبليغات مبتني بر محصول: شامل ارتقا يك محصول، خدمت يا ايده جديد است. اين نوع تبليغات بيشتر براي مخاطبان هدف ميباشد

تبليغات تصويري: از اين تبليغات زماني استفاده مي شود كه نياز است به مخاطبان هدف مسئله اي را آموزش دهيم. مانند زماني كه شركتي از طرف عموم بازخورد منفي دريافت ميكند نياز دارد جو شكل گرفته شده را به وسيله اطلاع رساني آرام كند

تبليغات دفاعي: فرستادن پيام تعيين شده جهت نفوذ و تاثيرگذاري در بازار هدف . مانند مسائل مطرح در مورد تخريب و آلودگي محيط زيست كه شركت ها با تبليغات هدف دار موقعيت خود را مقابل اين مسئله عنوان ميكنند

تبليغات در خدمات عمومي: پيام هايي كه شامل نگراني هاي رايج در مورد يك مشكل است و در جهت خوبي جامعه مي باشد بدون هيچگونه هزينه اي در رسانه هاي عمومي تبليغ ميشود. مانند استفاده از سيگار و يا مواد مخدر

 

انواع روش هاي تبليغات:

تبليغات سنتي(غير اينترنتي)
• طراحي و پخش كارت ويزيت، كاتالوگ و تراكت
• تبليغات در بيلبوردهاي سطح شهر
• تبليغات تلويزيوني يا همان تيزر تبليغاتي در شبكه هاي مختلف تلويزيوني
• شركت در نمايشگاه هاي مرتبط با صنعت و معدن برند در غرفه هاي نمايشگاهي
• آگهي در مجله ها و روزنامه ها
• بازاريابي تلفني و بازاريابي حضوري
• ارسال پيامك تبليغاتي

 

تبليغات مدرن (اينترنتي)
• تبليغات در سايت هاي پر بازديد به صورت تبليغات بنري ثابت و كليكي
• تبليغات در گوگل
• ريورتاژ آگهي در سايت هاي خبري پر بازديد
• سئو سايت براي رتبه اول گوگل
• تبليغات در موبايل
• تبليغات در شبكه هاي اجتماعي مانند تبليغات در تلگرام و اينستاگرام
• ايميل ماركتينگ

 

بهترين روش تبليغات

هيچ كدام از روش هاي تبليغات مثل تلويزيون، راديو، روزنامه و غيره بر يكديگر برتري ندارد ۴ عامل كه بايد در انتخاب درست روش تبليغاتي مد نظر قرار بگيرد :

عامل۱: ابتدا مشخصات دموگرافيگ يا جمعيت شناختي برند خود را بشناسيد، مخاطبان خود را بشناسيد و بدانيد در كدام رده سني يا جنسيتي هستند. با توجه به اين مشخصات بايد تشخيص دهيد اين گروه ها بيشتر در كدام رسانه ها حضور دارند.

عامل۲: مكان تبليغات شما بايد به گونه اي باشد كه مخاطبان هدفتان را پوشش دهد از ايستگاه هاي راديويي، برنامه هاي تلويزيوني و نشرياتي استفاده كنيد كه پيام شما را به مخاطبان هدفتان برسانند.از مديران رسانه هاي اجتماعي بپرسيد كه مخاطبان اصلي آنها چه كساني هستند، هيچگاه بر اساس سليقه شخصي در راه شناسايي رسانه قدم برنداريد.

عامل۳: پيام تبليغات خود را به بهترين شيوه منتقل كنيد. همه چيز را خيلي فشرده و در حد چند ثانيه مطرح كنيد. از مديران رسانه براي ايجاد محتواي مناسب استفاده كنيد.

عامل۴: بدون تكرار تبليغات به اندازه كافي ديده نخواهد شد.بهترين روش تبليغات يك برنامه زمان بندي شده و با تكرار در شبكه هاي تلويزيوني و يا يك نشريه است.

 

 ويژگي هاي يك تبليغ موثر
•خلاق، ابتكاري، به ياد ماندني
به طوري كه اگر مشتري محصول مشابه محصول شما ديد به ياد محصول شما بيفتد
•عنوان جذاب و متفاوت
به طوريكه خواننده را وادار به خواندن ادامه آن كند
•متن آگهي
حاوي مزيت هاي محصول و خدمت، صداقت و باور پذير
•پيشنهاد فروش غيرمستقيم
در انتهاي آگهي مشتري را ترغيب كنيد به عملي كه در انتها منجر به فروش شود

  

برندينگ

ساختن يك ارتباط با مشتري است يعني مشتري كه مربوط به محصول شماست به محض وارد شدن به بازار شما را ترجيح دهد به محض شنيدن در مورد برند به آن اعتماد نميكنيم و اين اعتماد در طول زمان به وجود مي آيد كه به آن (حلقه ي پايدا) ميگويند امروزه تبليغات برند به صورت آنلاين و ديجيتالي ميباشد نكته ي مهمي كه در تبليغات برند وجود دارد معيار ميزان توجه ميباشد ، بايد بفهميم تبليغات ما تا چه حد مورد توجه بوده است وقتي به عنوان مخاطب به يك سايت تبليغي مراجعه ميكنيم نكات زير را در نظر ميگيريم:


زمان مشاهده: كاربر چه مدت آنجا بوده است

مدت زمان فعاليت در صفحه: چه مدت در صفحه بوده است

تعامل: آيا كاربر با تبليغ تعامل دارد يا نه

زمان تعامل: مدت زماني كه كاربر با تبليغ تعامل دارد

كليك: آيا در موبايل روي تبليغ كليك شده است اين اطلاعات قدرت تبليغات ديجيتالي را بالا ميبرد

 

صنعت تبليغات ۴ بازيگر اصلي دارد:

• تبليغ كنندگاني كه محصول يا خدمتي براي عرضه دارند و مايل هستند تا براي تبليغ آن پول خرج كنند
• رسانه ها كه مالك و گرداننده نشريات، محل هاي نصب پوستر و كانال هاي پخش هستند كه تبليغات را به نمايش ميگذارند
• آژانس هاي تبليغاتي كه به توليد تبليغات براي ساير شركت ها ميپردازند
• مصرف كنندگان كه كالاي تبليغي را خريداري ميكنند

 

 ۶ پرسش كه بايد قبل از اقدام به تبليغات از خود بپرسيد:

Who  مخاطب من چه كسي است.

Where مخاطب من كجاست

What چه پيامي را بايد به او انتقال دهم

Why چرا بايد اين پيام را به او انتقال دهم

Which از طريق كدام رسانه بايد به او پيام بدهم

When چه وقت بايد با او ارتباط برقرار كنم

 

 الگوي ۵M در تبليغات

Mission ابتدا اهدافتان را از برنامه تبليغاتي تان مشخص كنيد

Message براي رسيدن به اين هدف چه پيامي را بايد اعلام كنيد

Media بهترين رسانه ها براي اطلاع رساني اين پيام به مخاطبان كدام است

Money براي تحقق اين اهداف چقدر بودجه لازم داريد

Measurment بعد از اجرا نيز ارزيابي كنيد كه چقدر به اهدافتان نزديك شديد

  

چند استراتژي تبليغاتي كسب و كار كوچك

- نبايد براي همه تبليغ كرد و دقيقا بايد گروهي از مخاطبان خود را بشناسيم و تمركز خود را روي مخاطب هدف خود قرار دهيم
- بايد ميزان تاثير تبليغات را خود را بدانيم. اگر تبليغات به صورت آنلاين باشد معمولا بازخورد تبليغات را از همان طريق ميفهميم(مانند تبليغات اينستاگرام) اما اگر تبليغات به صورت آفلاين باشد بايد روالي را براي استفاده از پيامك يا ايميل در نظر بگيريم
- بايد زمان شروع تبليغات را بدانيم. تبليغات بايد در زمان اوج فصل فروش باشد مثل تعطيلات عيد
- بايد يك برند مشخص داشته باشيد از لحاظ رنگ تبليغ، لوگو، فونت…
اين مشخصات در طول زمان توسط مشتريان شناخته ميشوند، برند آشفته زماني پيش خواهد آمد كه هر دفعه تبليغات متفاوتي داشته باشيد
- بايد در مكان هاي درست تبليغ كنيد، بايد بدانيد مخاطب هدف شما كجا هستند، در اينترنت كجاها ميچرخند، كتاب ها و مجلات محبوبشان كدام است، چه برنامه راديويي و تلويزيوني را نگاه ميكنند.

....................................................................................................................................................

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.