تجارت الكترونيك

دكتر كمال رضايي مشاور تجارت و سرمايه گذاري

تجارت الكترونيك

۷۲ بازديد

.....................................................................................................................................................

دكتر كمال رضايي

 با توجه به گسترش شهرها ,افزايش مدرنيته و پيشرفت تكنولوژي بسياري از رفتارهاي مصرف كنندگان تغيير كرده است و باعث گسترش تجارت الكترونيك شده است. تجارت الكترونيك روز به روز در نزد مردم محبوب تر از قبل مي شود و به صورت يك رفتار عرف و عاميانه در مي آيد به صورتي كه امروزه مردم استفاده از عابر بانك را به پول نقد ترجيح مي دهند به همين روال خريد از فروشگاه هاي آنلاين و پرداخت الكترونيك نيز نزد مردم جا باز كرده و به شيوه سنتي ترجيح داده مي شود و در هر صورت خواسته يا نا خواسته به دليل گسترش و مدرن شدن شهرها همه مردم روي به اين تجارت خواهند آورد و اين اجتناب ناپذير است مهم ترين و كليدي ترين نكته در تجارت الكترونيك اعتماد سازي براي مشتريان است از اين رو شناخت موارد مهم در رسيدن به اين هدف بسيار مهم وتاثيرگذار است

 

۱- راه اندازي انجمن يا فروم
راه اندازي اوليه يك فروم كار سختي بوده و جذب افراد براي فعاليت در آن امري زمانبر است، ولي اگر به حد مشخصي از پيشرفت برسد ميتواند خود را به تنهايي و با كمك مردم اداره كرده و تاثير بالايي در جلب اعتماد مشتريان شما داشته باشد. يك فروم فعال و پويا نشان دهنده اهميت دادن شما به مشتريان و رضايت آنها است. همچنين موجب ايجاد مشترياني وفادار و فعال در زمينه كاري شما خواهد شد.

 

 ۲-وبلاگ 
استفاده از وبلاگ و ارائه مطالب مرتبط و مفيد نيز راه مناسبي براي جلب اعتماد مشتريان است. احساس اينكه يك تيم قدرتمند و فعال در پشت اين فروشگاه يا سايت فعاليت ميكنند بر مشتريان شما تاثير بسزايي خواهد داشت. داشتن وبلاگ تخصصي براي تجارت هايي كه با هدف اعتماد سازي مشتريان فعاليت ميكنند،بسيار ضروري است. ودر جهت ارائه و نشان دادن دانش مجموعه امري تاثيرگذار بر جلب اعتماد مشتريان خواهد بود.تمام موارد بالا در صورتي اهميت دارند كه شما به كيفيت محصولات خود ايمان داشته و شرايط لازم براي پشتيباني مناسب از كاربران سايت را فراهم كرده باشيد. در غير اينصورت قبل از توجه به جلب اعتماد مشتريان به فكر ايجاد بستري مناسب و بهبود كيفيت محصولات خود باشيد.هدف ما از جلب اعتماد مشتريان يا بازديدكنندگان سايت افزايش نرخ فروش به نسبت بازديدكننده است. براي اينكار روش هاي متعددي وجود دارد.

 

 ۳- بازاريابي ديجيتال نياز به وجه انساني دارد

متاسفانه ما اغلب در تجارت الكترونيك در حوزه ماركتينگ صرفا به كالا ميپردازيم كه اشتباه بزرگي است.به عنوان مشتري، ما همگي نسبت به برندهاي جديد در نگاه اول بي‌اعتماد هستيم. هدف نهايي آنها بالاخره كسب درآمد است. اما ما نسبت به اعتماد كردن به آدم‌ها پذيراتر هستيم. ارتباط نزديكتر در فضاي ديجيتال به خصوص شبكه هاي اجتماعي مي تواند تاثير مثبتي در موفقيت ما و برند داشته باشد و اين نكته از اهميت بالايي برخورداراست كه اين ارتباط از نوع ارتباط انساني باشد و احساسات و عواطف انساني در اين محتوا مد نظر قرار بگيرد. با تمركز بر تيم خود به عنوان صاحب اين تجارت به جاي صرفا تمركز كردن بر روي محصولات قطعا در جلب اعتماد موفق تر خواهيم بود.
به همين علت است كه يك روش براي رويارويي با شك مصرف كننده، نشان دادن بعد انساني كسب و كار است. مثلا مي توانيد خودتان را، شخصي را كه در پشت اين تجارت آنلاين قرار دارد، به مشتريان خود معرفي كنيد. به خصوص اگر اين كار اعتبار و اعتماد به برند شما اضافه كند. دانستن اينكه فروشندگان شما قابل شناسايي هستند و همچنين اينكه آن‌ها اشخاص واقعي هستند، به مشتريان كمك ميكند حس بهتري در خريد از فروشگاه شما داشته باشد.

 

۴- فروش آنلاين برند ها نيازمند (داستان سرايي برند) است

متاسفانه ما آموخته ايم كه صرفا از برند ها و اسامي آنها استفاده ابزاري براي فروش محصولات خودداشته باشيم. شما بايد داستان برند هايي كه عرضه ميكنيد را به مشتري ارائه دهيد.. اين كمك مي‌كند تا مشتريانتان صرفا از برند ها يك اسم نشنوند و با توجه به اينكه كه شما در زمان فروش محصولات برند خود در حال فروش محصولاتي با قيمت بالا هستيد ،كه مشتريان در صورت آشنايي بيشتر بابرند و مطالعه داستان برند بسيار راحت تر قيمت ها را ميپذيرند. و پايه و اساس اعتماد به تجارت آنلاين شما را نيز فراهم مي‌كند. داستان هر برند صرفا تاريخچه برند نيست، بلكه بسيار مهم تر از آن است و عناصر بسياري در آن دخيل هستند از جمله، محصول، كيفيت، قيمت و تجربه اي كه مشتري از خريد بدست مي آورد.با شناخت كافي از برند خود براي فروش محصولاتتان حرفه ايي تر عمل مي كنيد و محصولاتتان را بهتر و بيشتر مي فروشيد.

 

۵بخش انساني كسب و كار خود را به اشتراك بگذاريد
مطالعات روانشناسي فروش بر روي مشترياني كه آنلاين خريد ميكنند نشان ميدهد با توجه به طيف گسترده كالاهاي آنلاين كه شامل انواع مختلف مجموعه هاي كالا ميشود(پوشاك،خوراك،لوازم منزل و….)،مشتريان پس از پرداخت و ثبت سفارش خود بسرعت دچار نگراني هايي در جهت بسته بندي و نوع ارسال كالاي خود ميشوند.آيا ممكن است سفارش من در بسته بندي مناسبي واقع نشود و دچارشكستگي شود؟آيا ممكن است با توجه به بالا بودن قيمت سفارش من،در پروسه ارسال ربوده شود و بدست من نرسد؟راه حل مناسب براي برطرف كردن نگراني هاي مشتري در اين جهت صرفا به تصويركشيدن بخش انساني كسب و كار و مشخص كردن نحوه بسته بندي هاي مناسب وتعيين نوع ارسال براي مشتري است كه ميتواند بينهايت نگراني هاي مشتري را كاهش دهد و از عدم ثبت سفارش مشتري به علت اين نگراني ها بكاهد و آمار فروش را افزيش دهد.

 

۶-محتوا سازي
ساختار اساسي محتوا شما در مورد كسب و كارتان بايد شامل اين موارد باشد كه توصيه مي‌شود پيش از اينكه شروع به نوشتن كنيد در مورد تك تك اين موارد فكر كنيد و در يك برگه كليه اين عناصر را مكتوب كنيد و سپس شروع به نوشتن كنيد.

 

  • لحظه
    درمورد يك نفر(خودتان يا مخاطب)، مكان، واقعه، كشمكش يا هدف بنويسيد يك لحظه خاص كه براي مخاطب قابل لمس باشد و دليلي براي استفاده از محصول و خدمات مطرح كند.

 

  • نياز مخاطب
    مخاطب چرا بايد از كالا و خدمات شما استفاده كند؟ كدام نياز او برطرف مي‌شود؟ اين عناصر چه ارتباطي با لحظه‌اي كه انتخاب كرده‌ايد دارد؟

 

  • زمينه
    زمينه‌چيني كردن و اشاره به تحقيقات انجام شده يا نظرات مثبت در زمينه داستان مي‌تواند به باور پذيري آن كمك كند.

 

  • ايده بزرگ
    بسيار شبيه گره گشايي در داستان نويسي و فيلمنامه نويسي است . لحظه اي كه به دست توانمند شما مشكلات بر طرف مي‌شود و راهكار رفع مشكل و نياز را به مخاطب معرفي مي‌كنيد.

 

  • چگونگي
    شرح كامل محصول و خدمات و نحوه استفاده از آن است كه كنجكاوي مخاطب را در مورد چيستي و چگونگي كار شما برطرف مي‌كند.

 

در نگارش محتوا نبايد اين نكته را از ياد برد كه ذكر جزييات اهميت بالايي دارد چون همين جزييات هستند كه ميتوانند لحظات محسوسي را ثبت كنند و مخاطب را درگير داستان شما كنند. در نظر داشته باشيد كه ارتباط مخاطب با محتوا شما وقتي قوي تر ميشود كه شما در متن خود از جزييات و اتفاقاتي استفاده مي كنيد كه مخاطب شما هم تجربه ي آن اتفاقات را داشته است و ميتواند براي آن ملموس و قابل درك باشد.

 

 ۷- صداي برندتان را تقويت كنيد 
اينترنت بزرگترين رسانه دور و بر ما است و بيشترين نفوذ را در زندگي دارد.محصول ما در تجارت آنلاين با هوشمندي كامل و رعايت نكات اصولي، بسيار بيشتر از يك مغازه لوكس در شمال تهران ميتواند ديده شود. همان طور كه اينترنت به بخشي از زندگي تبديل شده، بايد در كسب و كارها نيز به بخشي از برند سازي تبديل شود.ما در تجارت آنلاين دفتري داريم كه بيست و چهار ساعته باز است و از همه جاي دنيا قابل ديدن است.آيا با مغازه هايي لوكس با كرايه هايي بالا ميتوانيم همچين موقعيتي داشته باشيم؟نكته حائز اهميت براي استفاده از اين موقعيت مناسب، اين است كه ما بايد برندسازي در ديجيتال ماركتينگ را انجام دهيم.

 

۸-مخاطب خود را بشناسيد
بسته به اينكه چه نوع كالا و خدماتي ارائه ميدهيم بازارهدف مشتريان ما متفاوت خواهد بود.شناخت بازار هدف از اين لحاظ بسيار موثر و كليدي است كه ما ميخواهيم بدانيم محتواي خود را براي چه نوع جامعه آماري و با چه نوع عواطف،احساسات،نياز ها و… مينويسم.در آن صورت با شناخت جامعه هدف محتواي بهتري توليد ميكنيم و اعتمادسازي بهتري داريم ميتوانيم فروش موفق تري داشته باشيم.

.....................................................................................................................................................

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.