دلار چگونه واحد پول جهاني شد؟

دكتر كمال رضايي مشاور تجارت و سرمايه گذاري

دلار چگونه واحد پول جهاني شد؟

۷۳ بازديد

......................................................................................................................................................

دكتر كمال رضايي

 

دلار چگونه واحد پول جهاني شد؟

در سال 1941 اوايل جنگ جهاني دوم چرچيل و روزوليت رئيس جمهورهاي انگليس و آمريكا دو عضو اصلي متفقين در كشتي نيروي دريايي آمريكا بنام آگوستا در سواحل نيوفاندلند در اقيانوس اطلس پيمان نامه آتلانتيك را امضاء كردند . 

تلاش اين دو كشور در نهايت در پايان جنگ جهاني دوم با شعار ((تجارت آزاد و رفاه بين المللي)) منجر به كنفرانس ((برتون وودز)) در سال 1944 ((يك سال پيش از اتمام جنگ جهاني)) شد.

 

 730 نماينده از تمامي 44 كشور متفقين

 در اين كنفرانس با ايجاد بانك جهاني براي بازسازي كشورهاي درگير جنگ پس از جنگ موافقت شد و چون 44 واحد پولي متفاوت وجود داشت قرار شد يك واحد پول مرجع معرفي شود كه آن واحد دلار پول آمريكا بود.آمريكا تعهد كرد هر 35دلار را با يك انس طلا معاوضه كند .

در سال 1945 آمريكا براي سوار شدن دلار بر اقتصاد دنيا و خريد و فروش نفت بر اساس دلار ملاقاتي بين پادشاه عربستان و روزولت رييس جمهور وقت آمريكا صورت گرفت و در نهايت توافق شدمعاملات  نفت بر اساس دلار صورت گيرد. در سال 1967 اولين آثار بحران در نظام پولي (برتون وودز) پديدار گشت و مشخص شد كه آمريكا اقدام به چاپ دلار بدون پشتوانه طلا ميكند و به همين جهت در سال 1971 تقاضاي بريتانيا براي تبديل 3ميليارد دلار به طلا از آمريكا به بحران اقتصادي آمريكا تبديل شد. نيكسول رئيس جمهور وقت آمريكا قيمت دلار را نسبت به طلا شناور اعلام كرد ( عدم پايبندي به قرارداد ) كه باعث افت خيلي سريع ارزش دلار شد و اعضاي اوپك تصميم گرفتند كه دلار را از مبادله نفت حذف كنند كه دلار را بيشتر تضعيف كرد.در سال 1974 خوش خدمتي  پادشاه عربستان و شاه ايران و فروش نفت به صورت دلار و از طرفي بالابردن 4برابري قيمت نفت جهاني ( به علت بروز جنگ اعراب و اسرائيل ) و تحريم فروش نفت توسط آنها كه با نقشه مستقيم آمريكا براي بالا بردن قيمت نفت در دنيا از ( 3دلار به 12دلار ) صورت گرفت با اين كار آمريكا شركت هاي نفتي ملقب به (7خواهران) را از ورشكستگي نجات داد و همزمان با بالابردن حجم دلار در بازار  و چرخش آن در اقتصاد آمريكا باعث بالا رفتن ارزش دلار گشت و آمريكا را حذف دلار  جهاني نجات داد.

......................................................................................................................................................

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.